Traject 7: Puente la Reine -  Burgos 249 km

15 juli 2017 - Burgos, Spanje

Dag 25, we pakken ons boeltje weer bij elkaar en verlaten Puente la Reine en daarmee het dal van de Rio Arga. We starten met een pittige klim van drie km door heuvelachtig en groen landschap met uitzicht op wijn, graan en maïsvelden. In de verte zien we tegen een heuvel gelegen een pueblo blanco, ofwel wit stadje, opdoemen. Wandelende pelgrims kruisen regelmatig ons pad of lopen parallel. Hier en daar pakken we deze smallere wandelpadjes over gravel en grind om afstand van het asfalt te nemen. Het gevoel terug in de tijd beland te zijn is groot, vooral door de smalle straatjes met keitjes, oude kapelletjes en vestingstadjes, middeleeuwse boogbruggetjes en stadspoorten. Een gezellig plein vol terrasjes in Estelle, een prachtig stadje met smalle schaduwrijke straatjes, nodigt ons uit voor een tweede ontbijtje. De barretjes in Spanje zijn te aantrekkelijk om zomaar voorbij te fietsen. We klimmen verder en zien het aantal wijnbodega's langs de route toenemen. Een van hen is zo gastvrij om naast een watertap ook een wijntap te maken. Gooi die bidon maar vol! Tijdens slechte momenten kan dit nog weleens van pas komen.

Op een mooi plein in Los Arcos bezoeken we de Santa Maria kerk, volbehangen met indrukwekkende fresco's. De afwisselende etappe van vandaag via onder andere Torres del Rio en Viana, door een weids gebied met vele hellingen, is echt schitterend om te fietsen.

Na de avond te hebben doorgebracht in Logroňo, een middeleeuwse stad aan de Rio Ebro, verlaten we de Navarra streek en begint de Rioja, een gebied waar vooral onze favoriete wijn, Campo Viejo, vandaan komt.

Dag 26 en wij fietsen gestaag omhoog tussen wijnranken en amandelbomen. Het landschap wordt droger en de wegen zijn goed geasfalteerd en rustig. Het aantal kilometers per dag daalt aanzienlijk door de Spaanse zon en Spaanse hellingen. Het genieten wordt echter nog groter dan het al is. We passeren het koningsstadje Nájera aan de heldere rivier Rio Najerilla, omgeven door rode rotswanden. Kilometers lang fietsen we over een rechte weg en kijken uit op de toppen van de Sierra de la Demande. Daar hoeven wij gelukkig niet over heen, we fietsen door het dal met als eindpunt het volgroene en vredige Berceo, waar twee bijzondere abdijen staan. Net als je denkt dat je aan het eind van de wereld beland bent, kom je Nederlanders tegen. Altijd gezellig! De fles Rioja bij de tent smaakt beter dan ooit!

Het is nog fris en er hangt nevel in het dal als we Berceo op dag 27 verlaten. Het is heerlijk om 's morgens in alle stilte door zo'n prachtige omgeving te fietsen en te zien hoe een hertje zijn koppie net boven het maïs uitsteekt. Op het moment dat de kathedraal haar deuren opent, arriveren wij in Santo Domingo de la Calzada, pelgrimsplaatsje langs de Camino. De grote kathedraal, waar veel te zien is, houdt een levende kip en haan in een gotisch hok ter herinnering aan een oude legende.

We proberen drukke wegen te vermijden door kleinere weggetjes te nemen en rijden de gehele dag over rustige wegen. Steile rotswanden, graanvelden, groene dalen en slapende dorpjes komen voorbij. Na Belorado volgt een pittige klim naar 1130 mtr door de groene Montes de Oca. Het uitzicht over het dal van de Rio Oca is fantastisch en een goede beloning! We ontmoeten hier twee mede Santiagopelgrims op de fiets. Zij zijn gestart in Puente de Reine en goed  gezelschap. Aangezien de camping te ver is, stranden we in San Juan de Ortega bij een oud klooster die in gebruik is als albergue. Het wemelt hier van de pelgrims, vooral wandelaars. Er hangt een bijzonder en gemoedelijk sfeertje. Er wordt geslapen op zalen van 20 personen en gezamelijk een pelgrimsmaaltijd gegeten. Overal hangt was te drogen en er staan wel 50 paar schoenen in een rek. Too much for us...wij pitchen de tent in de berm tegenover het klooster en eten mee om aansluitend in de bar te eindigen met andere Santiagogangers.

Het waait hevig 's nachts en het is koud in de tent, onze zomerslaapzakjes zijn hier niet geschikt voor. Het weer kan zomaar betrekken van het een op het andere moment. Om half zes worden we wakker van de eerste pelgrims die hun tocht voortzetten. We slaan ons kamp op, drinken koffie in de bar en vliegen met de wind in de rug naar Burgos waar we de rest van de dag de stad bekijken. Burgos is een mooie ontspannen stad met als hoogtepunt de kathedraal. Deze is in ruim 400 jaar gebouwd en is een pronkstuk van gotiek. We hebben onderweg al heel wat kerken gezien, maar deze is door de grootte en de hoeveelheid aan kapelletjes, versieringen en beelden erg indrukwekkend. Onze collega -fietsers komen we vandaag ook weer tegen.
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Nicole:
    15 juli 2017
    prachtig verhaal weer! ik kan het zo voor me zien... ben wel beetje jaloers maar ik heb een enorme hekel aan fietsenu zoals je weet
  2. Jacqueline:
    15 juli 2017
    Hi Fleur en man-van-Fleur,
    Wat een geweldige tocht maken jullie! Ik geniet iedere keer weer van de update. Complimenten ook voor de schrijfstijl, ik kan helemaal wegdromen...! Succes! x
  3. Linda:
    16 juli 2017
    Mooi verhaal weer in geuren en kleuren! En smaken... Die Rioja proef ik bijna! Ik heb niet bij ieder traject de behoefte om mee te fietsen, maar bij dit traject had ik jullie heel graag vergezeld!!!
  4. Floor:
    16 juli 2017
    Met enige vertraging lees ik jullie verhalen nu tijdens onze vakantie. Wow, wat fantastisch geschreven, Fleur. En wat 'n mooie foto's. Nog heel veel plezier bij het laatste stuk(je). Geniet ervan.
  5. Esther:
    16 juli 2017
    Ook wij kijken elke keer uit naar jullie update. Zo leuk om de reis een beetje mee te beleven!
    Veel plezier!