Traject 2: Cambrai - Chartres 355 km

25 juni 2017 - Chartres, Frankrijk

Na zes dagen fietsen met temperaturen tussen de 32 en 36 graden slaat het weer enigszins om, precies op het juiste moment. Voortdurend zweten in een broek met zeem geeft toch te denken en we overwegen zelfs talkpoeder te kopen. Het zitvlak heeft aardig wat schade opgelopen. De zongevoeligheid op de huid en oververhitting dreigen ook een hoogtepunt te bereiken. Fietsen met tien graden minder is aangenamer, hoewel we veel wind tegen hebben en heel veel heuvels....ontelbaar veel heuvels.

We vertrekken vroeg vanuit Cambrai om de warmte voor te zijn en brengen een bezoekje aan de kerk van St.Jacques, de Franse benaming voor St.Jacob. Alleen al de koelte van het gebouw is heerlijk. Vanaf Cambrai worden de hellingen langer, tussen de mooie uitgestrekte velden door. Veel watertorens en hier en daar doemt een fabriek op. Na iedere helling volgt meestal een snelle afdaling. We fietsen langs kloosters, abdijen, oude Romeinse vestingen, ruïnes en door parken en bossen. De route gaat langs de Schelde en de Somme, eindeloze kilometers langs het water. Onderweg worden we regelmatig bemoedigend aangesproken en mensen roepen 'Bon Courage'.

In St.Qeuntin, een pelgrimsoord, vinden we in een klein verscholen straatje een beeltenis van St.Jacques. Aan het gezellige plein doen we ons tegoed aan een welverdiende Bourgondische pelgrimslunch. Ook ontmoeten we de eerste medepelgrim, een Nederlandse man die vanuit Wijchen naar Santiago wandelt. Zijn tijdslimiet is onbeperkt. Hij heeft een rustdag...

Dag zes verlaten we wederom met volle zon ons mooie kampeerplekje. Na een flink eind doorgetrapt te hebben pauzeren we voor koffie in Noyon. De koster van de imposante kathedraal voorziet ons van een stempeltje en vraagt of we ok zijn. Met ons gaat het goed! Waar we ook stoppen, bidonnetjes worden bijgevuld en schouderklopjes uitgedeeld.

We bevinden ons de komende dagen in een streek waar veel strijdgeweld is geweest tijdens oorlogen. Met name de eerste wereldoorlog heeft veel beschadigd en daaardoor sporen nagelaten. Begraafplaatsen en memorials zie je hier overal.

Het standbeeld van Jeanne d'Arc doemt op, we zijn in Compiègne, waar deze bijzondere feministe de stad te hulp kwam bij belegering. De kerk van St.Jacques met houtsnijwerk binnen staat op de Unesco lijst! Indrukwekkend.

Na lange kilometers door heel veel landbouwgebied, graanvelden en enkele pittige klimmetjes later, arriveren we op een woonwagenkamp met vergane glorie. Verpaupering heeft de overhand genomen. We krijgen voor de nacht een caravan aangeboden, maar wij slapen liever in ons tentje.

Onze pelgrimstocht gaat verder door heuvelachtig mooi landschap en kleine dorpjes. We passeren het eerste château en dalen af in het dal van de Seine. Druk verkeer hier! De fietspaden in Vlaanderen zijn slecht, maar in Frankrijk zijn ze er helemaal niet. Met regelmaat fietsen we over drukke wegen waar ze met 100 km/uur langs je heen denderen. Oppassen geblazen!

We fietsen door golvend landschap met bosrijke stukjes op dag acht. Onderweg slaan we proviand in voor de picknick. Wat zou Frankrijk zijn zonder al die bakkertjes met lekkernijen. En wat hebben we steeds trek! Na Maintenon, waar een mooi château in de vallei staat, volgen we een groene zoom langs de rivier de Eure, door het dal langs rustige dorpjes naar Chartres. Zondag onze eerste rustdag en bezoek aan Chartres. Het is hard nodig!

1. Martin en Anette:
    25 juni 2017
    Zet hem op luitjes.. Wat een mooi verhaal om te lezen.. Er zit gewoon een schrijver in jullie verscholen.. Geniet ervan en hopelijk herstellen de billetjes een beetje.. Kijk goed uit lieve groetjes van ons
  2. Nicole:
    25 juni 2017
    Yay! Weer een nieuw bericht van jullie! Ik zat er echt op te wachten en vraag me vaak af hoe het gaat :) Klinkt pittig zeg! Zeker met het warme weer... Vergeet niet te genieten van jullie avontuur he! Veel plezier en succes op jullie tocht en ik ga weer wachten op jullie volgende reisverhaal
  3. Ton en Marijke Vreugdenhil:
    25 juni 2017
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen en wat beschrijven jullie het mooi! We 'fietsen' een beetje met jullie mee; onze routeboekjes en het fotoalbum liggen op tafel en we beleven de reis zo nóg een keer. De billetjes kunnen wel een rustdag gebruiken, denken we. Geniet van het mooie Chartres met de indrukwekkende kathedraal!
  4. Stephan:
    Indrukwekkend!
  5. Audrey:
    25 juni 2017
    Ik vroeg me net af hoe jullie de hitte doorstaan hebben. Maar zo te lezen heb ik me voor niks zorgen gemaakt ;-)
  6. Linda:
    25 juni 2017
    Weer heerlijk stukje om te lezen! Ik zie het helemaal voor me! We kijken alweer uit naar het volgende bericht!
  7. Gerda:
    25 juni 2017
    Wat doen jullie het goed! Petje af. Helemaal opgeladen weer na deze rustdag? Ik heb genoten van het beeldende verhaal. Bon Voyage!
  8. Jacqueline:
    26 juni 2017
    Ik heb groot respect! Geweldig!
  9. Ad en Mandy:
    27 juni 2017
    Jeetje wat een gaaf verhaal. Jullie omschrijven het heel beeldend. En wat een bikkels zeg! Petje af! Heel veel succes nog en vooral ook heel veel plezier. Geniet ervan. X
  10. Marcel:
    27 juni 2017
    Prachtig om te lezen, ik zie het zo voor me en voel jullie pijntjes ;-)
    Ga zo lekker door en geniet van al het moois
  11. Albert:
    28 juni 2017
    Goed bezig! Heerlijk om het reisverslag te lezen, het lijkt wel of ik erbij ben. De actiefoto's maken het compleet.
  12. Mariska:
    6 juli 2017
    Hey Fleur & Ronald!
    Eindelijk ff een berichtje van mij, zit tot over mijn oren in het voetbalgeweld :-). Wat superleuk om te lezen. De beschrijving van dit eerste traject komt zeer bekend voor van de Roparun. Die glooiende graanvelden, het ontbreken van fietspaden en het autoverkeer dat je met een noodgang passeert, herkenbaar! Super leuk geschreven en mooie pics! Liefs!