De kop is eraf..... HAARLEM - 135 km

4 juni 2017 - Berkel en Rodenrijs, Nederland

3 juni- Haarlem is het officiële startpunt van de Jacobsroute die wij gaan volgen en om de route volledig te maken, vertrekken we twee weken voor onze trip echt begint in de stromende regen bepakt en bezakt vanuit Berkel naar Haarlem. Onderweg worden we gespot door Ad en Piet! Wat een toeval. Met ons persoonlijk credential op zak, een geloofsbrief waarmee je bewijst dat je een echte Pelgrim bent, arriveren we begin van de middag in het St.Jacobs Godshuis in het centrum. Hier hebben we een afspraak met Cornelius voor onze eerste stempel en een bezichtiging van de kapel. De schelpsymbolen in gevel en stoep en de pelgrimsplaquette op de deur laten zien dat we op de juiste plek zijn. Cornelius maakt nog een foto van ons achter een op straat getrokken witte lijn met ingelegde schelp, we zijn officieel gestart! Vanaf nu zijn we pelgrim. We treden in de sporen van ontelbare voorgangers die in tien eeuwen langs dezelfde wegen trokken, meestal te voet....maar wij op de fiets.

We fietsen de eerste etappe met mooi weer door het Nederlandse landschap; langs de Leidsevaart (tegenwind!), door de bollenstreek, Leiden en het groene hart. De route volgen we via Gps, het routeboekje en de Jacobsplakkertjes op lantarenpalen. We hebben de smaak en het gevoel te pakken en kunnen niet wachten deze ontdekkingsreis over twee weken voort te zetten.

1. Linda:
    4 juni 2017
    Wow! Jullie zijn nu officieel begonnen! Een mooi begin van nog zoveel moois! Geniet ervan en we kijken uit naar alle volgende updates!x
  2. Esther:
    5 juni 2017
    Ik zag jullie vertrekken ja, in de stromende regen....
    Gelukkig hield dat niet al te lang aan! Leuk geschreven!
  3. Indra:
    5 juni 2017
    Heel veel plezier & succes samen op deze tocht! Geniet ervan!
  4. Piet:
    6 juni 2017
    Leuk om jullie in vol ornaat te treffen zo vlak voor het officiële vertrek!
    Veel plezier en hou de focus op het schitterende einddoel....
  5. Albert:
    9 juni 2017
    De eerste kilometers zijn afgelegd en de moraal is duidelijk aanwezig. Als je in Nederland kunt fietsen, dan kun je overal fietsen. Leuk geschreven, ik ben benieuwd naar de andere etappes. Veel plezier op deze reis!
  6. Petra:
    13 juni 2017
    De laatste dingentjes regelen, Inpakken, het gaat nu opschieten. Veel succes en veel plezier..geniet van dit avontuur!
  7. Stephan:
    15 juni 2017
    Het is bijna zover.
    Beleef!
  8. Wendy:
    15 juni 2017
    Hee Ronald en Fleur, jullie zijn op pad! Veel genieten onderweg. Ik ga jullie volgen hoor!!!!
  9. Ton:
    16 juni 2017
    Fantastisch, wat een prachtig avontuur! Heel veel plezier, goed weer, weinig tegenwind en nul lekke banden :-) toegewenst.